joi, 22 iulie 2010

Serbia şi UE văzute de la Belgrad

La începutul acestei săptămâni am avut şansa să mă aflu la Belgrad pentru a-mi ajuta colegii în a înfiinţa EurActiv-ul în Serbia. Foarte interesantă experienţa, amintindu-mi cu mare plăcere de perioada 2003-2004 când am reuşit să localizăm “produsul EurActiv” în România.

Acum, o echipă foarte motivată, parte a agenţiei de presă BETA, depune eforturi incredibile pentru a arăta necesitatea unei publicaţii online, de afaceri europene, în limba sârbă, iar modelul EurActiv li s-a părut cel mai potrivit. Timp de 3 zile am însoţit echipa sârbă în conceperea strategiei şi prezentarea conceptului potenţialilor parteneri de la Belgrad.

Se vorbeşte prea puţin de Serbia şi de demersurile pentru a deveni membră a Uniunii Europene. Pe 22 decembrie 2009 Guvernul Republicii Serbia a început demersurile oficiale de aderare, cu ţinta 2014 (cam optimista) pentru intrarea în UE.

Câteva opinii despre Belgrad-ul anului 2010. Este atmosfera pe care am întâlnit-o în Bucureşti-ul anului 2000. Investiţiile străine sunt puţine, salariul mediu în jur de 250 euro pe lună. Serbia este o ţară care timp de 20 de ani a fost lovită de grele încercări şi care merită acum să fie ajutată. Tinerii şi bătrânii privesc cu speranţă spre UE, fără a cunoaşte clar de ce. Au însă nevoie de linişte şi pace, de timp să îşi reclădească o ţară minunată.

E un moment crucial pentru Serbia, e timpul când adevăraţii prieteni trebuie să intre pe scenă pentru a-i ajuta pe sârbi. România poate să fie un partener real pentru această ţară. Nu doar instituţiile româneşti, dar şi sectorul privat sau chiar cel neguvernamental poate să îşi aducă contribuţia la acest demers.

Cred cu convingere că România trebuie să aibă un proiect pentru Serbia acum!

Dan Luca / Bruxelles

Niciun comentariu: