marți, 7 ianuarie 2014

România şi jocul Serbiei de “curtare” a UE

Imediat după aderarea Croaţiei la Uniunea Europeană, se anunţa că vor fi reluate negocierile cu Serbia, o dovadă că procesul de extindere a UE este ceva real, palpabil.

Am vizitat Serbia în 2010 când am extins la Belgrad reţeaua EurActiv, şi spuneam că experienţa aceea mi-a amintit de atmosfera pe care am întâlnit-o în Bucureşti-ul anului 2000. Am sugerat încă de acum 3 ani că România poate să fie un partener real pentru această ţară. Nu doar instituţiile româneşti, dar şi sectorul privat sau chiar cel neguvernamental pot să îşi aducă contribuţia la acest demers. Mai mult ca oricând, cred cu convingere că România trebuie să aibă un proiect pentru Serbia!

Rufin Zamfir, analist la Centrul GlobalFocus, specializat pe zona Balcanilor, sublinia în cel mai nou număr al Foreign Policy că “Jocul abil al Serbiei în drumul spre aderarea la UE este o adevărată provocare pentru România”. “Ambiţia Serbiei este, declarativ, să ajungă un mediator al intereselor Estului cu Vestul. Dar e posibil ca aceasta să aibă la bază şi o dorinţă de supravieţuire politică izvorâtă din convingerea că doar aşa se poate gestiona intern o populaţie ce îşi doreşte bunăstarea materială a Europei occidentale, dar şi independenţa în gândire şi acţiune în raport cu Occidentul, model pe care Rusia îl reprezintă cel mai bine”, explica acesta.

Dan LUCA / Bruxelles

Niciun comentariu: